Karta płatnicza biletem w komunikacji miejskiej. Pekao wdraża rozwiązanie SmartCity w Białymstoku

Powrót Powrót
Bankowość detaliczna
8.04.2020

Mieszkańcy Białegostoku mogą już korzystać z innowacyjnego rozwiązania SmartCity, dzięki któremu karty płatnicze wszystkich banków stają się biletami komunikacji miejskiej. Nowoczesna technologia akceptacji kart wdrożona przez Bank Pekao we współpracy z firmami Pixel i APDU umożliwia bezgotówkowy zakup biletów, a sama karta uprawnia do przejazdu miejskim autobusem. To kolejne działanie Pekao, które – dzięki ograniczeniu bezpośredniego kontaktu fizycznego – przeciwdziała rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Od 1 kwietnia w 255 pojazdach Białostockiej Komunikacji Miejskiej działają biletomaty, w których pasażerowie zapłacą za bilet zbliżeniowo. Po dokonaniu transakcji sama karta płatnicza staje się biletem uprawniającym do przejazdu. Biletomaty umożliwiają również płatność Blikiem.

Wdrażamy rozwiązanie przyszłości, SmartCity, w którym promujemy bezpieczeństwo oraz eliminujemy niepotrzebne środowisku bilety papierowe - kartoniki używane jedynie przez kilkadziesiąt minut przejazdu. Dzięki temu, rozwiązanie jest z jednej strony ekologiczne, a z drugiej - w pełni wirtualne i zdigitalizowane. To trend, który wspieramy w wielu naszych projektach – mówi Marek Tomczuk, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej.

W razie kontroli wystarczy, że pasażer przyłoży kartę (telefon lub zegarek) do czytnika kontrolera. Urządzenie weryfikuje rodzaj i inne parametry zakupionego biletu. Co ważne, rozwiązanie to jest całkowicie bezpieczne. Kontroler nie ma dostępu do danych karty płatniczej pasażera. Jest ona wyłącznie potwierdzeniem dokonania transakcji.

– Dzięki przetwarzaniu danych wrażliwych całkowicie poza infrastrukturą akceptanta, jest to pierwsze tak zaawansowane rozwiązanie w Polsce, pozwalające uwolnić go od odpowiedzialności za zgodność ze standardem PCI DSS – mówi Michał Głuchowski, dyrektor zarządzający APDU Sp. z o.o., dostawcy technologicznego. – Główną zaletą wdrożonego systemu sprzedaży biletów w białostockim transporcie publicznym jest funkcja cyfrowego przypisania biletu jednorazowego do karty płatniczej – dodaje Sławomir Jankowski, wiceprezes firmy Pixel Sp. z o.o.

Nowe rozwiązanie ma ograniczyć korzystanie z gotówki, promując wygodne płatności zbliżeniowe. Pierwszej transakcji uroczyście dokonał Prezydent Miasta Tadeusz Truskolaski.

Bank Pekao jest jedynym bankiem w Polsce, który oferuje innowacyjne rozwiązanie SmartCity – zbliżeniową akceptację kart płatniczych w komunikacji miejskiej. Projekt został uruchomiony przy wsparciu największych polskich organizacji płatniczych – Mastercard i Visa.

– Cieszymy się, że wspólnie z Bankiem Pekao S.A. możemy rozwijać w Białymstoku innowacyjne rozwiązanie bezgotówkowe dla podróżujących komunikacją miejską. Dzisiaj Polacy coraz częściej wybierają płatności bezgotówkowe, a szczególnie te zbliżeniowe – szybkie, łatwe i bezpieczne. Od teraz pasażerowie białostockiej komunikacji miejskiej mogą opłacić przejazd bezpiecznie i wygodnie swoją kartą płatniczą, którą zazwyczaj każdy ma przy sobie – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard w Polsce.

Wdrożenie transakcji bezgotówkowych w białostockiej komunikacji miejskiej to kolejne w ostatnich tygodniach działanie Pekao, które dzięki ograniczeniu bezpośredniego kontaktu fizycznego może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka zakażenia koronawirusem.

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów.