KOMUNIKAT PRASOWY

28.04.2022

W I kw. 2022 zysk netto Banku Pekao wzrósł ponadtrzykrotnie, wyraźnie w górę kredyty dla firm

Bank Pekao S.A. w I kw. 2022 roku wyraźnie poprawił swoje wyniki finansowe. Wydatnie zwiększył sprzedaż kredytów dla firm i utrzymał w ryzach koszty operacyjne. Zysk netto Banku Pekao był ponad trzy i pół razy większy niż rok wcześniej i o 31 proc. przebił wynik z ostatniego kwartału 2021.

– Pierwszy kwartał był dla nas biznesowo bardzo dobry. Mocno zwiększyliśmy nasz wynik odsetkowy. Zauważalne było w pierwszym kwartale odreagowanie w kredytach dla firm, kontynuowaliśmy rozwój naszych cyfrowych kanałów, a koszty były utrzymane pod ścisłą kontrolą, co przełożyło się na skokowy wzrost zysku netto. W związku ze zmianami w otoczeniu gospodarczym, zakładamy, że wkrótce zaktualizujemy strategiczne cele finansowe – mówi Leszek Skiba, prezes Banku Pekao.

WZROST zysku netto bardzo znaczący

  • Skonsolidowany zysk netto Banku Pekao w I kw. 2022 r. wyniósł 907 mln zł wobec 246 mln zł rok wcześniej oraz był o 31 proc. wyższy od wyniku netto z czwartego kwartału 2021 roku.
  • Głównym motorem kilkukrotnego wzrostu zysku netto była skokowa poprawa wyniku odsetkowego do 2,07 mld zł w porównaniu z 1,33 mld zł rok wcześniej. Wynik prowizyjny zwiększył się rok do roku o 14,5 proc. do 705 mln zł.
  • Na uwagę zasługuje wzrost wolumenów kredytowych w segmencie dla biznesu.
    W przypadku dużych korporacji wzrost wolumenu kredytów wyniósł 9 proc., a w przypadku firm z segmentu MŚP i MID 22 proc.

EFEKTYWNOŚĆ zdecydowanie wyższa, dynamika kosztów pod kontrolą

  • Wskaźnik ROE w I kw. 2022 r. zwiększył się aż do 15,3 proc. wobec zapisanego w strategii Banku Pekao celu 10-proc. ROE w 2024 roku i wobec 3,9 proc. w I kw. 2021 roku. W związku ze zmianami w otoczeniu gospodarczym Bank Pekao wkrótce zaktualizuje cele finansowe ogłoszone w strategii na lata 2021-2024.
  • Koszty operacyjne w I kw. 2022 były 6 proc. niższe niż rok wcześniej, a skorygowane o wpływ rezerw na restrukturyzację zatrudnienia 3 proc. wyższe, ale ich dynamika pozostała znacznie poniżej poziomu inflacji.
  • Relacja koszty/dochody spadła w I kw. 2022 roku do 38,5 proc. z 55,8 proc. w I kw. 2021. Strategiczny cel Pekao do 2024 r. to zmniejszenie wskaźnika koszty/dochody do 42 proc.

 KLIENCI chętnie korzystają z bankowości cyfrowej, depozyty wyżej oprocentowane

  • Sukcesywnie rośnie liczba klientów bankowości mobilnej Pekao, z której aktywnie korzystało na koniec I kw. 2022 roku 2,5 miliona klientów w porównaniu do 2,1 miliona rok wcześniej. Cel strategiczny na 2024 rok to 3,2 mln aktywnych klientów bankowości mobilnej.
  • Paleta usług oferowanych w aplikacji PeoPay i bankowości elektronicznej jest sukcesywnie poszerzana, co przekłada się na wskaźnik digitalizacji, czyli miarę możliwości cyfrowego dostępu do usług bankowych. Pekao zakłada, że w 2024 roku – zbliży się on do 100 proc., czyli niemal każdą usługę bankową klient będzie miał dostępną poprzez kanały zdalne. Od czasu ogłoszenia czteroletniej strategii Pekao wiosną 2021 urósł on aż o 10 punktów procentowych do 60 proc.
  • Przy wsparciu cyfrowych kanałów sprzedanych zostało w minionym kwartale trzy czwarte pożyczek gotówkowych, podczas gdy rok wcześniej było to 57 proc.
  • W odpowiedzi na zmianę stóp procentowych Bank Pekao wprowadza w życie szeroką paletę nowych, wyższych stawek oprocentowania kont oszczędnościowych i lokat dla klientów indywidualnych, a także wdraża nowe produkty oszczędnościowe. Dotyczą one zarówno środków już posiadanych przez klientów w Pekao, jak i nowych środków, które klienci mogą przenieść z innych banków oraz nowych klientów.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ w działaniu

  • Odpowiedzialne podejście do zarządzania bilansem pozwala utrzymać koszty ryzyka pod właściwą kontrolą. W I kw. 2022 znalazły się one na bardzo niskim poziomie 30 pb. W strategii na 2024 rok założony jest poziom 50-60 pb.
  • Pekao utrzymuje wysoką bazę kapitałową. Na koniec marca łączny współczynnik kapitałowy (TCR) wyniósł 16,9 proc., a Tier1 15,1 proc.

 Pomoc dla obywateli Ukrainy

  • Bank Pekao aktywnie działa by pomóc ofiarom wojny w Ukrainie. Fundacja Banku Pekao przekazuje darowizny na konto PCK na pomoc dla Ukrainy. Bank przeprowadził zbiórkę darów dla dzieci z Ukrainy, które trafiły pod opiekę Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce.
  • Na ukraińskich klientów indywidualnych i biznesowych czekają bezpłatne konta, karty i wypłaty z wszystkich bankomatów w Polsce i na świecie, a także aplikacja mobilna i bankowość elektroniczna oraz obsługa infolinii w języku ukraińskim. Nie ma opłat za przelewy do banków w Ukrainie. Dodatkowo bank zrezygnował z dynamicznego przeliczania walut w bankomatach oraz terminalach POS.

 

 

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z ponad 270 mld zł aktywów. Posiadając drugą co do wielkości sieć oddziałów, Bank Pekao obsługuje ponad 6,1 mln klientów. Jako wiodący bank korporacyjny w Polsce, obsługuje co drugą korporację w Polsce. Status banku uniwersalnego opiera się na wiodącej na rynku pozycji w private banking, zarządzaniu aktywami i działalności maklerskiej. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (jest na drugim miejscu wśród 50 najbardziej odpornych banków w Europie w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat, wypłacając łącznie 20 mld zł w ciągu dekady.

NARZĘDZIA
  Kontakt dla mediów

Bank Pekao zaprasza do współpracy dziennikarzy i influencerów.
Aby zapewnić odpowiednią jakość i sprawność obsługi zapytań mediów, prosimy o kontakt drogą mailową wraz ze wskazaniem preferowanego terminu i godziny udzielenia odpowiedzi.

Paweł Jurek
Rzecznik Prasowy