Bank Pekao wspiera swoich klientów z terenów objętych powodzią

Powrót Powrót
ESG
3.10.2024

Bank Pekao proponuje kolejne działania pomocowe dla swoich klientów poszkodowanych w powodzi we wrześniu 2024 roku. Rozwiązania te to m.in. Pakiet Pomocowy SOS dla kredytobiorców z terenów objętych stanem klęski żywiołowej, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji a posiadają w Pekao m.in. kredyt hipoteczny, gotówkowy, pożyczkę w koncie czy kredyt firmowy. Do 31 grudnia 2024 roku będą oni mogli bezpłatnie wnioskować o zawieszenie spłaty rat do trzech miesięcy lub przesunięcie terminu prolongaty.

W związku z trudną sytuacją w południowo-zachodnim regionie Polski, Bank Pekao rozszerza działania mające na celu wsparcie mieszkańców zalanych terenów. Instrumenty pomocowe zostają rozszerzone o Pakiet Pomocowy SOS dla kredytobiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Skorzystać z niego będą mogli zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi, w tym także z obszaru MŚP.

Rozwiązania dotyczą osób, których miejsce zamieszkania bądź nieruchomość zabezpieczona hipotecznie lub miejsce wykonywania pracy jest położone na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej wskazanym w Rozporządzeniach Rady Ministrów z września 2024 roku.

Klienci indywidualni

Klienci indywidualni Banku Pekao, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw mogą liczyć na zawieszenie spłaty przyszłych rat pożyczki gotówkowej, kredytu ratalnego oraz kredytu hipotecznego do trzech miesięcy bez opłat za rozpatrzenie wniosku. Do 31 grudnia br. będzie je można składać za pośrednictwem bankowości internetowej Pekao24, aplikacji mobilnej PeoPay (sekcja Wiadomości – kategoria wysyłanej informacji "Pomoc dla powodzian") oraz w oddziale banku lub drogą pocztową kierowaną na adres banku.

Warunkiem uzyskania odroczenia spłaty rat kredytu jest terminowa realizacja swoich zobowiązań kredytowych – maksymalne opóźnienie w spłacie kredytu nie może przekraczać 30 dni na dzień 31 sierpnia 2024 roku lub na dzień złożenia wniosku przez klienta oraz umowa nie może być skutecznie wypowiedziana.

Odsetki umowne w okresie zawieszenia spłaty rat będą naliczane (o ile dana umowa przewiduje naliczanie odsetek), ale nie będą wymagane w tym okresie. Odsetki te będą uwzględnione w ratach, które pozostały do spłaty po okresie zawieszenia, a okres kredytowania ulegnie wydłużeniu o okres zawieszenia spłaty rat.

W przypadku, gdy na dzień złożenia wniosku klient będzie miał opóźnienia w spłacie, nastąpi również odroczenie spłaty zadłużenia przeterminowanego i wstrzymanie naliczania odsetek od zadłużenia przeterminowanego, od dnia złożenia wniosku do zakończenia okresu zawieszenia. W takim przypadku klient zobowiązany będzie do spłaty zaległości najpóźniej po upływie okresu zawieszenia, co oznacza że rata zaległa będzie płatna razem z pierwszą ratą po okresie zawieszenia.

Klient indywidualny będzie mógł zawnioskować też o przesunięcie terminu prolongaty umowy do trzech miesięcy dla pożyczki w rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowym oraz limitu w saldzie debetowym. Przesunięcie terminu prolongaty, zgodnie z zapisami umowy, wiąże się z naliczaniem odsetek, jeżeli limit będzie w tym czasie wykorzystywany. Wniosek o takie odroczenie może zostać złożony w oddziale banku lub drogą listowną na adres korespondencyjny banku.

Klienci firmowi

Rozwiązania pomocowe Pekao powstały również z myślą o przedsiębiorcach, którzy prowadzą działalność na obszarze objętym stanem klęski żywiołowej i zostali poszkodowani w wyniku powodzi bądź jej bezpośrednich następstw. Mogą oni liczyć na odroczenie spłaty rat odsetkowych lub kapitałowo-odsetkowych posiadanych kredytów na okres do trzech miesięcy.

Aby przedsiębiorca mógł zawiesić spłatę rat kredytu prowadzona przez niego działalność gospodarcza nie może być zamknięta, nie może także zostać złożony wniosek o upadłość. Ponadto, tak samo, jak w przypadku klienta indywidualnego, warunkiem uzyskania odroczenia spłaty rat kredytu jest terminowa realizacja swoich zobowiązań kredytowych.

O Pakiet Pomocowy SOS mikroprzedsiębiorcy wnioskują zdalnie w aplikacji PeoPay lub bankowości internetowej Pekao24 dla Firm (sekcja Wiadomości – kategoria wysyłanej informacji "Pomoc dla powodzian"). Mikroprzedsiębiorstwa oraz firmy z sektora MŚP korzystające z PekaoBiznes24 mogą po uprzednim kontakcie ze swoim opiekunem przesłać wniosek w systemie internetowym za pomocą Dyspozycji Ogólnej. Pismo o zawieszenie rat można złożyć również w placówce Pekao lub wysłać listownie na adres banku.

Bank nie pobierze także prowizji za wnioskowanie mikroprzedsiębiorcy o przedłużenie terminu ważności umowy kredytu w rachunku bieżącym na okres do 60 dni. Dotyczy to kredytów z terminem zapadalności przypadającym do 31.12.2024 r.

Więcej szczegółowych informacji o instrumentach pomocowych dla klientów indywidualnych i przedsiębiorców można znaleźć na stronie www.pekao.com.pl/pakiet-pomocowy-powodz.html

Szybka ścieżka obsługi szkód

Ponadto klienci, którzy zakupili w Banku Pekao ubezpieczenie nieruchomości PZU mogą skorzystać z szybkiej ścieżki obsługi szkód w związku ze skutkami powodzi. Szybka ścieżka obsługi szkód w PZU w związku z nagłymi zdarzeniami pogodowymi (pekao.com.pl)

Wsparcie finansowe

Pracownicy banku wspierają mieszkańców zalanych terenów, dokonując wpłat na konto Fundacji Banku Pekao S.A. Zebrane środki zostaną przekazane potrzebującym na terenach dotkniętych powodzią zgodnie z celami statutowymi Fundacji.

Bank Pekao przekazał także milion złotych na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która pełni rolę krajowego koordynatora działań pomocowych dla powodzian. Cała kwota zostanie przeznaczona na zakup sprzętu medycznego zniszczonego przez powódź.

Wsparcie z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców

Ponadto klienci Banku Pekao, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 1 października 2024 r., już wkrótce będą mogli skorzystać z ustawowej bezzwrotnej pomocy finansowej przygotowanej w ramach Funduszu Wsparcia Kredytobiorców. Wsparcie dedykowane jest dla osób, którym został udzielony kredyt mieszkaniowy a zostali oni poszkodowani w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw.

O pozostałych działaniach pomocowych Banku Pekao dla osób dotkniętych powodzią można przeczytać TUTAJ.

 

 

Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 316 mld zł aktywów. Posiadając drugą co do wielkości sieć oddziałów, Bank Pekao obsługuje 6,9 mln klientów. Jako wiodący bank korporacyjny w Polsce, obsługuje co drugą korporację w Polsce. Status banku uniwersalnego opiera się na wiodącej na rynku pozycji w private banking, zarządzaniu aktywami i działalności maklerskiej. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (Pekao okazało się najbardziej odpornym bankiem w Europie, zajmując pierwsze miejsce w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA w 2023 roku wśród 70 banków). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat, wypłacając łącznie ok. 20 mld zł w ciągu dekady.

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów.