Kultura organizacyjna to fundament funkcjonowania każdej organizacji. Niełatwo jest ją jednoznacznie zdefiniować, ale rola jaką pełni jest niezwykle istotna. Jest drogowskazem dla pracowników do tego jak postępować, aby realizować misję i wizję firmy oraz przekładać żyjące w niej wartości na swoje codzienne zachowania.
Kultura organizacyjna bywa porównywana do Yeti – wszyscy o nim słyszeli, ale nikt go nie widział. I to prawda, bo kultury nie da się zwizualizować. To nie z góry narzucone wytyczne, a codzienne działania, rytuały i zachowania pracowników, które tworzą jedną społeczność.
Dlaczego kultura organizacyjna jest tak ważna?
To ona kieruje sposobem działania ludzi w organizacji, daje pracownikom wspólne poczucie tożsamości i celu, które wpływają na to, jak wchodzą w interakcje między sobą i z klientami. Czy chcą i podejmują decyzje, czy szukają rozwiązań i inspirują zespół do działania oraz rozwoju – a może tylko widzą obszary do poprawy. Konkurencja może wdrożyć podobne produkty, procesy i technologie, ale nie da się skopiować sposobu myślenia, zachowań i wartości, które budują unikalną przewagę organizacji.
Kultura organizacyjna to tak szeroki obszar, że nie sposób o nim napisać w pełni w jednym artykule. Jako ekspert w zespole kultury organizacyjnej, przybliżę działania jakie już teraz realizujemy w banku na rzecz naszej bankowej społeczności oraz jakie wyzwania stoją przed nami w najbliższej przyszłości.
Ale zacznijmy od początku
Pracę w banku Pekao rozpoczęłam sześć lat temu. Wraz z podległym mi zespołem analityków biznesowych MŚP szukaliśmy najlepszych rozwiązań finansowych dla klientów, dostosowanych do ich oczekiwań. To była niezwykle inspirująca praca, móc wspierać realizację celów biznesowych naszych klientów. Doświadczenie z tego okresu sprawiło, że poczułam jak ważne są odpowiednie narzędzia i procesy, aby podnosić sprawność procesowania transakcji, a tym samym dostarczać naszym klientom decyzje szybciej, a pracownikom pomagać w ich realizacji. Kolejnym przystankiem na mojej drodze zawodowej było wspieranie pracowników w upraszczaniu szeroko pojętego procesu kredytowego dla klientów korporacyjnych. Ale żeby zmieniać procesy, najpierw warto zmienić swoje najbliższe otoczenie - prawdziwa zmiana zaczyna się od nas samych. Idealnie opisują to również słowa Richarda Bransona: „Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów”.
Pracuję w zespole kultury organizacyjnej i zajmuję się projektowaniem oraz wdrażaniem działań na rzecz kształtowania kultury organizacyjnej. Realizujemy szereg inicjatyw, które mają na celu adaptację wartości - które są fundamentem naszej kultury organizacyjnej - w życie organizacji, zarówno na poziomie postaw i zachowań pracowników, jak i funkcjonujących w banku procesów i projektów.
Jakie działania podejmujemy, aby kształtować kulturę organizacyjną w Pekao?
- Zapraszamy naszych pracowników do dzielenia się swoimi opiniami i odczuciami zarówno w zakresie środowiska pracy, poziomu współpracy czy też czynników wpływających na odczuwany przez nich poziom stresu. Wspierają nas w tym zakresie również realizowane badania. Każda opinia pomaga nam dostrzec, gdzie pracownicy widzą aspekty do poprawy, a co doceniają. Wyciągamy wnioski, aby na ich podstawie określić, które elementy mają kluczowy wpływ na poprawę satysfakcji pracowników - bo bez trafnej diagnozy nie da się „leczyć”.
- Stawiamy na kulturę feedbacku. Wprowadzamy rozwiązania, które pozwalają, aby w prosty sposób przekazać pracownikom informację zwrotną - słowo podziękowania czy pochwały. Chcemy, aby w naszej organizacji była ona naturalnym elementem codziennej pracy, a docenianie stało się integralnym elementem naszej kultury organizacyjnej. Informacja zwrotna to klucz do inspirującej współpracy i budowania zaangażowania.
- Promujemy bezpośrednią formę komunikacji, zachęcając, by wszyscy pracownicy banku mówili sobie po imieniu.To ułatwia komunikację, burzy silosy i z całą pewnością przynosi wymierne korzyści w tworzeniu przyjaznej atmosfery. Pomaga także budować partnerskie relacje i przeświadczenie, że wszyscy jesteśmy w firmie tak samo ważni.
- Budujemy markę pracodawcy. W employer brandingu stawiamy na autentyczność jako podstawę skutecznej komunikacji z kandydatami. To nasi pracownicy są twarzami organizacji, budując jej wiarygodność.
- Pomaganie mamy wpisane w DNA - działamy na rzecz edukacji finansowej dzieci i młodzieży oraz wspieramy lokalne społeczności. Angażujemy się w różnorodne projekty – od pomocy dzieciom i seniorom po opiekę nad zwierzętami w schroniskach.
- Dbamy o rozwój osobisty naszych pracowników – od cyklicznych webinarów z różnych dziedzin, poprzez programy rozwijające ich unikalne talenty. Inspirujemy kobiety pracujące w banku do rozwoju. Pomagamy im wykorzystać ich potencjał tak, aby służył im samym i naszej bankowej społeczności.
- Nie zapominamy o najmłodszych członkach społeczności Pekao. Organizujemy wydarzenia dla dzieci naszych pracowników, które są niezwykłą okazją do połączenia edukacji finansowej z rozrywką oraz dają możliwość pokazania dzieciom miejsca pracy rodzica.
Realizujemy inicjatywy, które promują działanie zgodne z wartościami. Są one widoczne w każdym projekcie i na każdym jego etapie. Aby każdy pracownik mógł w najlepszy dla siebie sposób poczuć czym jest kultura organizacyjna i jak ważne są relacje międzyludzkie i współpraca - nasze działania są obecne również na największych bankowych wydarzeniach jak bankowe zmagania sportowe czy konwencje pionów biznesowych.
Jakie wyzwania czekają na nas w najbliższej przyszłości ?
Jednym z kierunków strategicznych naszej nowej strategii na lata 2025-2027 jest aspiracyjna kultura organizacyjna.
Strategia wyznacza kierunek, ale to kultura określa tempo i skuteczność realizacji.
W obliczu wyzwań stojących przed sektorem bankowym, będziemy dalej budować kulturę organizacyjną skoncentrowaną na rozwoju, dynamice działania i dążeniu do bycia liderem branży na wielu płaszczyznach.
Naszym celem jest, aby pracownicy banku:
- realizowali ambitne cele i rozwijali własne aspiracje zawodowe,
- aktywnie budowali swoje kompetencje i rozwijali talenty,
- mieli ambicje do wdrażania innowacyjnych rozwiązań odpowiadających na realne potrzeby klientów,
- byli dumni z pracy w Pekao – nie tylko jako silnej instytucji odnoszącej sukcesy rynkowe, ale także przyjaznego miejsca do pracy,
- działali w sprawnej, nowoczesnej organizacji, w której decyzje są podejmowane szybko, trafnie i w oparciu o rzetelną analizę danych.
A żeby jeszcze lepiej odpowiadać na zmiany rynkowe i wspólnie budować przyszłość naszego banku, zaktualizowaliśmy katalog wartości, które towarzyszą nam w naszych działaniach.
Wartości:
- PROSTO,
- RAZEM,
- ODWAŻNIE,
- ODPOWIEDZIALNIE,
Rozszerzyliśmy o:
- Z DETERMINACJĄ,
- OTWARCIE,
- UCZCIWIE.
Są one ze sobą spójne, wzajemnie się uzupełniają i stanowią kierunkowskaz do:
- zmian mających na celu zapewnienie satysfakcji klientów (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych),
- działań wzmacniających budowanie angażującego i efektywnego środowiska pracy.
Praca z kulturą to proces, nie deklaracja – wymaga świadomego podejścia
i odpowiednich narzędzi. Naszym wspólnym celem powinno być stworzenie takiej kultury, która wzmocni naszą organizację i uczyni ją odporną na ryzyka i przeciwności, jednocześnie zachowując ducha empatii, współpracy i innowacyjności.
Bo w Pekao sięgamy dalej – ponad horyzont!
Anna Koralewska – ekspert w Zespole Kultury Organizacyjnej, w Departamencie Zarządzania Rozwojem i Kultury Organizacyjnej.
Jest absolwentką studiów magisterskich na kierunku ekonomia na Uniwersytecie Szczecińskim oraz studiów podyplomowych z prawa gospodarczego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Jest ambasadorką Banku Pekao na Linkedin oraz absolwentką programu talentowego: Talents Up!
Na co dzień zajmuje się projektowaniem i wdrażaniem działań na rzecz kształtowania kultury organizacyjnej banku. Rola ambasadora Banku Pekao na Linkedin pomaga jej w docieraniu do pracowników z informacjami o realizowanych dla nich projektach.
Energię do działania daje jej bezpośredni kontakt z ludźmi oraz inspirowanie współpracowników do podejmowania wyzwań. Lubi nieszablonowe i niekonwencjonalne rozwiązania w realizowanych inicjatywach. W pracy stawia na kreatywność i sprawność działania.