Mikro i małe firmy z lubuskiego liderami inwestycji w Polsce

Powrót Powrót
Raporty i analizy
6.04.2016

Mikro i mali właściciele firm w województwie lubuskim inwestują najwięcej w kraju – wynika z danych szóstej edycji „Raportu o sytuacji mikro i małych firm” autorstwa ekspertów Banku Pekao. Nastroje przedsiębiorców są lepsze niż w poprzednim badaniu, a w rankingu krajowym zajmują trzecią pozycję. Lubuski przedsiębiorca rzadziej niż sąsiedzi wprowadza do swojej firmy innowacyjne rozwiązania.

Mikro i mali przedsiębiorcy z województwa lubuskiego są w najlepszych nastrojach od 6 lat. Średni Ogólny Wskaźnik Koniunktury[1] jest wyższy o 2 p.p. w ujęciu rocznym i wynosi 99,5 p. Średnia krajowa to 98 p. Przedsiębiorcy z podregionu zielonogórskiego, podobnie jak w ubiegłym roku, lepiej niż gorzowscy sąsiedzi ocenili swoje nastroje w 2015 r. oraz perspektywy na kolejne 12 miesięcy (odpowiednio 97,5 p. i 102 p.). Ankietowani właściciele mikro i małych firm z podregionu gorzowskiego oceniają swoją sytuację w 2015 r. również powyżej średniej krajowej – na 97,2 p., a perspektywy na 2016 r. – na 100,9 p.

Ocena nastrojów mikro i małych przedsiębiorców w Lubuskiem rośnie już trzeci rok z rzędu. W Polsce większymi optymistami są jedynie ankietowani z województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Firmy z podregionu zielonogórskiego podobnie jak w ubiegłym roku najlepiej oceniły swoją sytuację w regionie – mówi Tomasz Kierzkowski, Dyrektor w Departamencie Klienta Biznesowego w Banku Pekao S.A.

Na wskaźnik koniunktury składa się 8 badanych obszarów, takich jak ogólna sytuacja gospodarcza, sytuacja branży i firmy, przychody i wynik finansowy firmy, zatrudnienie, oczekiwanie na zapłatę, dostęp do finasowania. Przedsiębiorcy z lubuskiego nieznacznie gorzej niż inne regiony ocenili jedynie zatrudnienie. Indeks długości oczekiwania na zapłatę w województwie lubuskim jest za to najwyższy w kraju.

Co drugi mikro i mały przedsiębiorca w Lubuskiem inwestuje – to najlepszy wynik w kraju, wyższy od ubiegłorocznego o 7 p.p. Tak jak w ubiegłym roku, inwestycyjnym liderem jest podregion zielonogórski (52% mikro i małych firm zainwestowało tam w 2015 r., co stanowi wzrost o 3 p.p.). W podregionie gorzowskim inwestycje wzrosły w ujęciu rocznym aż o 15 p.p. (34% w 2014 r. i 49% w 2015 r.). Ankietowani przedsiębiorcy zapowiadają spadek inwestycji w kolejnych 12 miesiącach o 4 p.p. To niewiele w porównaniu ze średnią krajową, która wynosi 39%. Nakłady inwestycyjne w Lubuskiem są niewielkie, jedynie jedna na pięć inwestycji przekracza kwotę 100 tys. złotych.

– Mikro i małe firmy w Lubuskiem inwestują najchętniej w kraju. Nadal liderem jest podregion zielonogórski, ale szybko dogania go podregion gorzowski, gdzie odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost inwestujących firm. Tak wysoki odsetek inwestycji przekłada się na rosnący z roku na rok optymizm lubuskich właścicieli mikro i małych firm. Są one w krajowej czołówce nastrojów – komentuje Tomasz Kierzkowski, Dyrektor w Departamencie Klienta Biznesowego w Banku Pekao S.A.

Według danych Banku Pekao odsetek mikro i małych firm eksortujących w województwie lubuskim jest niższy w porównaniu z 2014 r. o 6 p.p. i wynosi 17%. Wynik na tle kraju jest dobry – więcej eksportują jedynie przedsiębiorcy w mazowieckim (20%) i zachodniopomorskim (19%). Średnio w kraju produkty i usługi sprzedaje za granicę 16% firm. W 2015 r. w Lubuskiem w podregionie gorzowskim eksportowało 19%, a w zielonogórskim – 16%. W 2014 r. odsetek eksporterów był wyższy w zielonogórskim – 24%, natomiast w gorzowskim wynosił 21%. Ankietowani w Lubuskiem zapowiadają wzrost eksportu w 2016 r. do 22% – to najbardziej optymistyczna prognoza w kraju.

Spadło zaangażowanie lubuskich mikro i małych przedsiębiorców w zakresie innowacyjności. Lubuski właściciel mikro i małej firmy jest mniej innowacyjny niż przeciętny przedsiębiorca w kraju. Innowacje produktowe wprowadziło w Lubuskiem w 2015 r. 20% firm – w 2014 r. było ich o 6 p.p. więcej. Krajowy lider, województwo mazowieckie, ma wynik lepszy o prawie 10 p.p. Spadek dotyczy również obszaru innowacji procesowych – w 2015 r. wprowadziło je 16% lubuskich firm, w 2014 r. – było ich o 5 p.p. więcej.

W województwie lubuskim główne bariery w rozwoju sektora mikro i małych przedsiębiorstw stanowią wysokość podatków, obciążenia biurokratyczne oraz koszty pracy. Średnia tych barier jest mimo wszystko nieco niższa niż średnia krajowa. W porównaniu z ostatnią edycją badania wzrosło znaczenie m.in. obciążeń biurokratycznych oraz przepisów prawnych.

Tematem specjalnym tegorocznej edycji Raportu są startupy czyli firmy, które działają na rynku krócej niż 3 lata. Startupy z dużo większym optymizmem oceniają otaczającą rzeczywistość. Ogólny Wskaźnik Koniunktury dla tej grupy firm wyniósł 104 punkty. Zmiany, które ułatwiłyby rozpoczynanie i prowadzenie działalności gospodarczej startupom to mniejsze koszty pracy (ZUS, podatki; 50% wskazań), lepszy dostęp do finansowania (27%) oraz uproszczenie przepisów (11%).

Raport Banku Pekao powstał w oparciu o wywiady telefoniczne z właścicielami ponad 6,9 tys. mikro i małych firm, prowadzone we wrześniu 2015 r. Wyniki badania przedstawione są na poziomie kraju, 16 województw oraz 66 grup subregionalnych, jak również według branż, wielkości firmy i okresu funkcjonowania na rynku. Respondenci odpowiedzieli na 70 pytań.

[1] Wskaźniki w ramach badania mogą przyjmować wartości od 50 do 150, przy czym 50 oznacza „dużo gorzej”, 75 – „gorzej”, 100 – „ani lepiej, ani gorzej”, 125 – „lepiej”, 150 – „dużo lepiej”.

Bank Pekao SA działa od 85 lat, jest jedną z największych instytucji finansowych Europy Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę siłę kapitałową mierzoną współczynnikiem wypłacalności, Bank Pekao jest liderem wśród dużych banków w Polsce i jedną z najsilniejszych kapitałowo instytucji finansowych w Europie (współczynnik Core Tier 1 na koniec 4 kwartału 2015 r. na poziomie 17,7%).

Pozycję nr 1 Banku Pekao w Polsce i wśród największych banków europejskich potwierdziły wyniki testów warunków skrajnych oraz przeglądu jakości aktywów (AQR).

Bank Pekao SA jest laureatem wielu prestiżowych nagród i wyróżnień, zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. W 2015 r. aplikacja płatności mobilnych PeoPay Banku została okrzyknięta Innowacją Finansową roku 2014 w prestiżowym rankingu Złoty Bankier, a rozwiązania mobilne Banku otrzymały pierwsze miejsce w rankingu Bankier.pl. Bank Pekao otrzymał również tytuł „Most innovative Bank in CEE & CIS” magazynu EMEA Finance. Bank Pekao został także uhonorowany po raz piąty z rzędu tytułem Top Employers Poland 2014.

Na polu bankowości korporacyjnej w 2013 roku, trzeci raz z rzędu Bank Pekao uznany został przez Euromoney Magazine Najlepszym Bankiem w Polsce w Zakresie Usług Bankowości Transakcyjnej. Pekao otrzymał również tytuł „Bank of the Year in CEE 2013” w konkursie zorganizowanym przez EuropaProperty. Pekao zdobył Nagrodę GPW dla liderów polskiego rynku kapitałowego za osiągnięcia w 2013 r. - Nagroda za największą wartość emisji nieskarbowych instrumentów dłużnych wprowadzonych na Catalyst w 2013 roku. Trzykrotnie był uznany za najlepszy bank w Polsce przez magazyny „The Banker” i „Global Finance”. Bankowość korporacyjna została uhonorowana także m.in. nagrodą „Złotego Bankiera” za pierwsze w Europie wprowadzenie do oferty usługi identyfikacji klienta za pomocą odcisku palca.

Bank Pekao SA należy do Grupy UniCredit, jednej z wiodących międzynarodowych instytucji finansowych.


Załączniki do Informacji

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów.