Słoneczne dni i coraz wyższe temperatury sprawiają, że częściej myślimy o letnim wypoczynku. Ładna pogoda zachęca także do aktywności poza domem - spotkań ze znajomymi w kawiarnianych ogródkach oraz bliższych i dalszych wycieczek. Klienci Banku Pekao S.A. mogą płacić wygodnie za zakupy w każdym momencie, np. dzięki aplikacji PeoPay. Czy letnie miesiące mają wpływ na to jak płacimy?
Bezgotówkowo kartą, a po gotówkę do bankomatu
Według danych NBP zarówno liczba, jak i wartość transakcji realizowanych za pomocą kart płatniczych na przestrzeni ostatnich lat, systematycznie rośnie.[1] Klienci Banku Pekao także chętnie korzystają z tego sposobu zapłaty, a średnia dzienna liczba transakcji POS podczas letnich miesięcy wzrasta. W czerwcu 2022 roku klienci Banku Pekao realizowali każdego dnia średnio ok. 5,75 mln transakcji POS - zarówno za pomocą kart tradycyjnych, a także kart podpiętych do portfeli, zegarków oraz BLIK. W lipcu takich transakcji było dziennie średnio ok. 5,73 mln, a w sierpniu ok. 5,69 mln. Pod względem przeciętnej dziennej liczby transakcji POS letnie miesiące nie mają konkurencji i zajmują wszystkie miejsca na podium. Na czwartym miejscu plasuje się wrzesień, kiedy tego rodzaju transakcji w 2022 roku było ok. 5,64 mln. Mimo jednak dużej liczby płatności POS w czerwcu 2022 r., średnia wartość jednej transakcji była najniższa w porównaniu do innych miesięcy 2022 roku i wynosiła 72,6 PLN.
Płatności za przekąski w sezonowym lokalu czy warzywa na lokalnym targu sprawiają też, że sięgamy po gotówkę. Jest to widoczne także w statystykach dotyczących transakcji klientów Pekao w bankomatach. Najwięcej transakcji w bankomatach, zarówno wpłat, jak i wypłat w zeszłym roku, było zrealizowanych właśnie w czerwcu, średnio niemal 211,4 tys. dziennie. W porównaniu do np. stycznia, kiedy transakcji w bankomatach klienci Banku Pekao wykonywali średnio 139 tys. dziennie, przewaga czerwca jest znacząca. Co potwierdza, że podczas letnich aktywności częściej sięgamy po gotówkę wybraną z bankomatu.
Wakacyjne płatności – zbliżeniowo zegarkiem
Klienci Banku Pekao mają możliwość korzystania z szerokiej oferty form płatności. Począwszy od transakcji kartą czy BLIK, poprzez płatności Apple Pay lub Google Pay, do zegarków z opcją Fitbit Pay oraz Garmin Pay.
Z danych za 2022 rok wynika, że właśnie w miesiącach letnich klienci Pekao chętniej sięgali po możliwość płatności zbliżeniowych za pomocą zegarka z funkcją Fitbit Pay lub Garmin Pay. Bieganie, piesze wędrówki czy wycieczki rowerowe sprzyjają wykorzystywaniu zegarka do płatności za napoje lub lody. Prawdopodobnie z tego powodu transakcji Garmin Pay w lipcu i sierpniu 2022 r. było średnio ponad 5 tys. dziennie, co oznacza duży wzrost w porównaniu do marca (3,1 tys.) lub grudnia (4,1 tys.) zeszłego roku. To, że klienci Pekao wykorzystują płatności zbliżeniowe, np. Garmin Pay do zapłaty za drobne zakupy, podczas wakacyjnych aktywności, jest widoczne w średniej kwocie transakcji realizowanych w trakcie letnich miesięcy. Średnia wartość transakcji Garmin Pay w lipcu 2022 r. wynosiła 60,8 PLN, a w grudniu kiedy była najwyższa, było to 69,2 PLN.
Zakupy e-commerce i przelewy także z leżaka
Całodobowa dostępność jest według badania „E-commerce w Polsce” z 2022 r. najważniejszą wartością zakupów on-line – wskazało ją 75 proc. respondentów.[2] Dodatkowo, dzięki rozwiązaniom mobilnym, decyzje zakupowe możemy podejmować także podczas letniego wypoczynku, czy nawet podczas krótkiego postoju na wycieczce rowerowej. Prawdopodobnie z tego powodu, jeśli chodzi o liczbę transakcji e-commerce w miesiącach letnich 2022 roku, nie widać szczególnych odchyleń w porównaniu do pozostałych miesięcy w roku. W czerwcu 2022 roku klienci Banku Pekao zrealizowali średnio dziennie niemal 248 tys. transakcji e-commerce i chociaż to więcej niż np. w styczniu, kiedy było ich średnio 237 tys. dziennie, to jednak sporo mniej niż w listopadzie (średnio niemal 289 tys. transakcji dziennie).
Podobnie dane prezentują się jeśli chodzi o liczbę przelewów zlecanych podczas letnich miesięcy - klienci Pekao zlecili ich więcej niż podczas tych wiosennych, ale wraz z nadchodzącą jesienią, liczba przelewów również wzrosła. Jedynie jeśli chodzi o średnią wartość zlecanego przelewu, zeszłoroczny lipiec wyróżnia się na tle pozostałych miesięcy roku. Przeciętna wartość jednego przelewu wysyłanego w tym miesiącu wyniosła 1235,8 PLN i była najwyższa w porównaniu do pozostałych miesięcy 2022 r. Być może powodem wzrostu w tym czasie są wakacyjne rezerwacje lub podróże, tym bardziej, że we wspominanym raporcie „E-commerce w Polsce” z 2022 r. najwięcej, bo aż 34 proc. respondentów, wskazało kategorię dotyczącą podróży i rezerwacji jako tę, w której planuje zakup przez internet. Klienci Banku Pekao, dokonując transakcji kartą kredytową z Żubrem, mają możliwość rozłożenia płatności na raty 10x0 proc.
Bezpieczne zakupy i nie tylko
Klienci Banku Pekao S.A. mają możliwość zwiększenia bezpieczeństwa realizowanych zakupów w każdym czasie, nie tylko podczas letnich miesięcy. W przypadku płatności za zakupy oraz transakcji internetowych kartą kredytową z Żubrem, mogą dodatkowo je ubezpieczyć. Ubezpieczenie zakupów i transakcji w internecie jest dostępne także dla klientów, którzy korzystają z Pakietu Komfort zawierającego pakiet ochronny m.in. na zakupy przez internet (np. można liczyć na zwrot pieniędzy, jeśli sprzedawca dostarczył towar niezgodny z zamówieniem i nie chce oddać przelanej kwoty).
Oprócz podnoszenia bezpieczeństwa samych zakupów, klienci Banku Pekao S.A. mogą skorzystać z ubezpieczenia turystycznego Bezpieczna podróż i zyskać wsparcie podczas nieoczekiwanych problemów w trakcie podróży.
[1] Dane i analizy Narodowego Banku Polskiego dotyczące kart płatniczych, https://nbp.pl/system-platniczy/dane-i-analizy/karty-platnicze/
[2] Raport „E-commerce w Polsce” z 2022, https://gemius.com/api/downloadReport2022.php
Bank Pekao S.A., założony w 1929 r., jest jedną z największych instytucji finansowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i drugim największym bankiem uniwersalnym w Polsce z 293 mld zł aktywów. Posiadając drugą co do wielkości sieć oddziałów, Bank Pekao obsługuje ponad 6,4 mln klientów. Jako wiodący bank korporacyjny w Polsce, obsługuje co drugą korporację w Polsce. Status banku uniwersalnego opiera się na wiodącej na rynku pozycji w private banking, zarządzaniu aktywami i działalności maklerskiej. Zróżnicowany profil działalności Banku Pekao jest wspierany przez wiodący na rynku bilans i profil ryzyka odzwierciedlony w najniższych kosztach ryzyka, silnych wskaźnikach kapitałowych i odporności na warunki makroekonomiczne (jest na drugim miejscu wśród 50 najbardziej odpornych banków w Europie w testach warunków skrajnych, przeprowadzonych przez EBA). Od 1998 r. Bank Pekao jest notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie i uczestniczy w kilku lokalnych (w tym WIG 20 i WIG) oraz międzynarodowych indeksach (w tym MSCI EM, Stoxx Europe 600 i FTSE Developed). Pekao jest jedną z najbardziej dywidendowych spółek giełdowych w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat, wypłacając łącznie 20 mld zł w ciągu dekady.